FIA: Acsapatok akarják diktálni a szabályokat
2009.06.16. 18:03
A Formula-1-es csapatok és a Nemzetközi Automobil Szövetség közti vita Bernie Ecclestone szerint nemcsak a szabályegyeztetésről szól, hanem hatalmi harc is. Azt követően, hogy az európai autógyártók is a csapatok mellé álltak, az FIA felajánlotta, hogy tárgyal velük a sportvezetésről.
A FOTA tagjaival folytatott vita ennél többről szól. "A FOTA-nak két célja van. Az egyik, hogy maguk írhassák a Formula-1-es szabályokat, a másik pedig, hogy biztosítsák maguknak a kereskedelmi jogokat."
Az FIA közleményéből kiderül, hogy a szövetség álláspontja szerint a vita legfőbb okai, hogy egyes csapatok akarják birtokolni a kereskedelmi jogokat, hogy egynémely személyek magukért harcolnak, valamint hogy a FOTA meg akarja szerezni az FIA szabályalkotási jogait.
"A technikai szabadság is téma. Az FIA és néhány csapat úgy véli, hogy lehetséges a technikai szabadság, az egyedi ötletek szabadsága. Lehet a kiadásokra vonatkozóan is teljes szabadság, de mindkettő nem megy."
Példának a motorfejlesztések befagyasztását hozták fel, amellyel nagy költségmegtakarítást tudtak elérni. "Konkrét szabályok nélkül nem lehet csökkenteni a költségeket. Ez a motorok esetében sem ment és a karosszéria esetében sem menne. Az erőforrások fejlesztését befagyaszthattuk, a kasztni esetében ez azonban nem járható út.
Az FIA kételkedik abban, hogy maradnak a csapatok, ha alá is írják a szerződést, ami a Formula-1-hez köti őket, ezért a költségcsökkentéssel akarnak biztosítékot arra, hogy nem távoznak. "Amikor a Honda visszavonult, nevezve voltak a 2009-es évadra. Ez azt mutatja, hogy egy gyártó bármikor kiszállhat. Úgy tudjuk, hogy több gyártó is visszaléphet jövőre."
"A szövetségnek lépnie kellett. Megkérdeztük Luca di Montezemolót, hogy van-e garancia arra, hogy a gyártók 2010-ben is részt vesznek a bajnokságban, valamint tárgyalásba kezdtünk a FOTA-val a költségek csökkentése érdekében, hogy a gyártók ne szálljanak ki, a privát csapatok is fennmaradhassanak, valamint hogy az üres helyeket új pályázók foglalhassák el."
"Di Montezemolo azt mondta, hogy garanciát kapunk a gyártótól, de eddig nem kaptunk kézhez semmit. Még a FIAT sem tud garanciát vállalni."
Az autósport hatóság azt is sérelmezi, hogy a csapatok korábban nem akartak tárgyalni a költségcsökkentésről, ezért döntöttek a kiadások szabályozása mellett. Annak érdekében, hogy a gyártók fokozatosan csökkenteni tudják a költségeket 2010-ben csak választhatóra tervezték a negyvenötmillió eurós határt, a párhuzamos szabályrendszer ellen azonban többen is tiltakoztak.
Habár azóta több javaslat is megjelent a sajtóban, nincs megegyezés. Az FIA úgy véli, hogy a csapatok nem is akarnak egyezkedni, a szövetség azonban készen áll tárgyalni.
|