A McLaren-Mercedes alakulat a mezőnyben szereplő csapatok közül harmadikként mutatta be a nagyközönségnek az elmúlt több mint másfél éves fejlesztési munkájuk eredményeképpen megszületett vadonatúj konstrukciójukat, az MP4-24-et.
......................................................................................................................................................
A 2009-es idényre eszközölt szabálymódosítások közül a versenyautók aerodinamikai csomagját érintő változások a legszembetűnőbbek az elmúlt évben használt megoldásokkal szemben. Az első- és a hátsó légterelő szárnyakra, valamint az oldalsó kocsiszekrényre vonatkozó regulák értelmében több-kevesebb párhuzamot lehet vonni az új McLaren, és a Ferrari valamint a Toyota által már korábban bemutatott négykerekűk külső megjelenése között. Az angliai alakulat azonban alkalmazott jó néhány változtatást - ide értve a felfüggesztési rendszeren elvégzett módosítások mellett a motorburkolat apró finomításait is -, hogy az MP4-24-es autó közegellenállási- és az aerodinamikai jellemzőit a lehető legjobb kondícióba hozzák.
Az MP4-24-es konstrukció valamelyest magasabb építésű elülső karosszériaelemekkel rendelkezik elődjénél, amelyhez egy lekerekített, enyhén lefelé ívelő orrkúp társul. A nyújtott orr-rész vonalvezetése a Renault 2008-as szezonban használt aerodinamikai elemét idézi. Az új kialakításnak köszönhetően az orrkúp alatt kisebb nyomás alakul ki, amely egyben nagyobb leszorító erőt eredményez az autó első légterelő szárnyára és első tengelyére egyaránt.
A McLaren-Mercedes MP4-24 első légterelő szárnya
(2009.01.16)
A szabályok értelmében 1800mm-es hosszban - amely megegyezik a versenyautó szélességével - megépített első légterelő szárny komplexebbnek tűnik, mint a Ferrari, vagy akár a Toyota által bemutatott megoldás. Mindamellett, hogy az orrkúp felett átívelő hídszárny alkalmazását nem engedélyezik az idei évtől, a középső semleges szekció és a véglezáró lapok közötti légterelő szárnyacskák számát nem limitálta az FIA. Ennek megfelelően a wokingiak ellentétben az előzőleg említett két csapattal szemben, két-két szárnyelemet helyeztek el a főprofil mögött. A kialakítás különlegességeként említhető, hogy ezen elemek közül a hátsó, vagyis a kerekek előtti szárnyak dőlésszögét lesz majd képes állítani a pilóta a kormánykeréken elhelyezett kapcsoló segítségével, amelyre egy körön belül maximálisan kétszer nyílik lehetőség.
Mivel az első fékek hűtőnyílásától kezdve és az első légterelő szárny, valamint az első kerekek között nem lehet semmiféle extra légterelőt alkalmazni az idei évben, az MP4-24-es igencsak letisztult külsővel jelent meg a bemutatón. A Toyota TF109-es és a Ferrari F60-as autókkal ellentétben az orrkúp alatt az első kerékfelfüggesztés alsó lengőkarja közelében egyetlen egy fordítólemezt sem alakítottak ki. Az oldalsó kocsiszekrény előtt lévő szekció is szinte teljesen üresen maradt, eltekintve a viszonylag kis felülettel rendelkező homloklemeztől. Mivel az autó ezen területén viszonylag szabadon végezhetnek majd a csapatok fejlesztéseket, a McLaren is valamelyest rövidebbre építette az oldalsó kocsiszekrényt.
A hűtőpanelek előtt lévő légbeömlő nyílás méretét leszűkítették, amely kissé furcsának tűnhet a KERS alkalmazása miatt, hiszen az új hibrid hajtás nagy hűtést igényel. Ez a dizájn azonban nem teljesen ismeretlen a McLaren számára, hiszen már a tavalyi Angol Nagydíjon is ehhez hasonló kialakítással látták el versenyautójukat. Az oldalsó kocsiszekrény ezen részének kialakítása azonban hordoz magában némi előnyös tulajdonságot is. Azzal ugyanis, hogy a bemeneti nyílást leszűkítik, az oldalsó kocsiszekrényéhez érkező légáramlatok nagyobb részét el tudják vezeti a karosszéria mellett úgy, hogy a diffúzor alól kilépve felgyorsul annak sebessége, amely megnöveli az autó hátsó traktusára ható leszorító erő nagyságát. Ez különösen fontos lehet a szűkebb hátsó légterelő szárny, és a megváltoztatott méretű diffúzor ismeretében.
A McLaren-Mercedes MP4-24 felülnézetben
(2009.01.16)
A motort és a hűtőpaneleket maga alá rejtő karosszériaelemek alkotta kocsiszekrény a 2008-as McLarent idézi, amely továbbra is magas és karcsú vonalvezetést kapott. Ezzel a megoldással maximalizálni tudták a hátsó kerekek előtti tér nagyságát, amelyet az új technikai szabályok értelmében szabadon kell hagyni.
A motorburkolat különlegességeként említhető a felső síkban kialakított kipufogónyílások is. A wokingi csapat mérnökei által kidolgozott megoldásnak köszönhetően a kipufogócsonkok nem emelkednek ki a karosszéria síkjából, hanem rejtett módon, csak egy-egy nyílás árulkodik a motortérben keletkezett forró levegő kiáramlását segítő eszköz jelenlétére. Az MP4-24-es kipufogórendszerével kapcsolatban még elmondható, hogy a csőcsonkok végződései a korábbi megoldással ellentétben magasabb pontra, és kissé közelebb kerültek az autó hátsó szekciójához.
A módosított szabályozás értelmében az oldalsó kocsiszekrény két oldalán mindössze egy-egy hűtőnyílást lehet csak kialakítani, így egy kissé furcsának tűnhet a McLaren kipufogónyílásával kapcsolatos megoldás. Minden bizonnyal a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjra még jó néhány ponton további fejlesztéseket fognak elvégezni, így egyáltalán nem lehet kizárni annak lehetőségét sem, hogy például a melegebb klímájú versenyhelyszíneken másmilyen megoldást hordozó kipufogónyílást vet majd be a McLaren istálló. A hátsó burkolat alatt a motor üzemelése során kialakuló magas hőmérséklet enyhítésének érdekében, illetve a motortéren átáramló levegő hűtési jellemzőinek javítására az MP4-24-es váltóművének házát V-alakúra készítették.
A motorburkolati elem megjelenése a tavalyi évben használt elődöt idézi, amely a hátsó szárny előtt egy félkörívben kialakított kivágással végződik. Mindamellett, hogy a hátsó szárny geometriai méreteivel pontosan igazodik az új szabályokhoz, a két függőleges véglezáró elem formája és az oldalsó légáramlatok turbulens hatását csökkentő hármas kivágás is az MP4-23-as versenyautót juttatja eszünkbe. Ez utóbbi szárnyelem megfelelő kialakítása rendkívül fontos a szűkebb és magasabb építésű hátsó légterelő szárny miatt.
A McLaren-Mercedes MP4-24 hátsó légeterlő szárnya és különleges kipufogónyílása
(2009.01.16)
A McLaren MP4-24-es konstrukcióját hajtó V8-as erőforrás alapjában véve megegyezik a tavalyi szezonban használt motorral, azzal az alapvető különbséggel, hogy az FIA szabályozásának értelmében hosszabb élettartammal kell rendelkeznie, és a korábbi maximum 19.000-es percenkénti fordulatszám helyett most be kell érni a 18.000-es értékkel. A motornak megfelelő módon illeszkednie kell a 2009-es évben bevezetésre kerülő Kinetikai Energia Visszanyerő Rendszerhez tartozó motorhoz/generátorhoz, és a szénszálas anyagok felhasználásával készült sebességváltóhoz is. A KERS installálása miatt a motor beépítési helyzete is módosult, hiszen a tavalyi konstrukcióval ellentétben az MP4-24-es esetében hátrébb került, egészen arra a pontra, ahol eddig az olajtartály foglalt helyet.
A fékezés során eltárolt energia kezeléséhez szükséges vezérlőegység, és az akkumulátorok az oldalsó kocsiszekrényben kaptak helyet. Éppen ezért a karosszéria bal oldalán egy extra légbevezető nyílásra lesz szükség, hogy eleget tegyenek a KERS magas hűtési igényének.
A McLaren-Mercedes MP4-24 műszaki adatai
Karosszéria:
A McLaren által készített szénszálas/alumínium kompozit anyagból készített, préselt méhsejt szerkezetű anyagból áll, amely elöl és hátul ütközési zónát tartalmaz. A karosszéria magában rejti a speciális kialakítású üzemanyag-tartályt is.
Első kerékfelfüggesztés:
A karosszéria alá épített torziós rugót tartalmazó rendszer, amely nyomórúd és könyökemelő segítségével kontrollált duplavillás lengőkart tartalmaz
Hátsó kerékfelfüggesztés:
A karosszéria alá épített torziós rugót tartalmazó rendszer, amely nyomórúd és könyökemelő segítségével kontrollált duplavillás lengőkart tartalmaz
Lengéscsillapító:
Koni
Elektronika:
McLaren Electronic Systems vezérlő egység segítségével valósul meg a karosszériát és a motort érintő adatok gyűjtése. A McLaren Electronic Systems készíti az autó műszerfalát, a feszültségszabályzó rendszert, az érzékelőket és az adatelemző, valamint a telemetriai rendszereket.
Gumik:
Bridgestone Potenza
Rádió:
Kenwood
Kerekek:
Enkei
Féknyergek:
Akebono
Fék fő-munkahenger:
Akebono
Akkumulátor:
GS Yuasa Corporation
Kormánymű:
McLaren szervomotoros kormányzás
Műszerek:
McLaren Electronic Systems
Sebességváltó:
7 (+1 hátramenet), félautomata működésű
Hajtótengelyek:
McLaren
Kuplung:
Kézi működtetésű
A Mercedes-Benz FO 108W motor műszaki adatai
Megnevezés:
Mercedes-Benz FO 108W
Űrtartalom:
2.4 liter
Hengerek száma:
8
Max. fordulatszám:
18.000 (az FIA által a 2009-es évre meghatározott érték)
A hengerek elrendezése:
90°
Max. dugattyú méret:
98 mm
Lyuktávolság (dugattyúk):
106.5 mm
Szelepek száma:
32
Üzemanyag:
Mobil 1 ólommentes (5.75%-ban biológiai eredetű összetevőket tartalmaz)
Kenőanyagok:
Mobil 1 (a 2009-es évre fejlesztett, alacsonyabb felületi súrlódást és jobb kopásállóságot biztosít)
Súly:
<95 kg
|