Hivatalos: a Toyota is elhagyja a Forma-1-et
2009.11.05. 22:03
A Toyota magyar idő szerint szerdán délelőtt hivatalosan is bejelentette, hogy az idei volt az utolsó éve a Forma-1-ben. Az igazgatótanács a jelenlegi gazdasági helyzetre hivatkozva hozta meg a döntést. A Toyota nyolc év után győzelem nélkül távozik a sorozatból.
Az elmúlt egy évben a Toyota már a harmadik nagy autógyár, amelyik elhagyja a Forma-1-et, tavaly decemberben a Honda tette meg ezt, idén év közben pedig a BMW jelentette be szezonvégi kilépését.
"A Toyota Motorsport Corporation (TMC) bejelenti, hogy 2009 végén vissza fog vonulni az FIA Forma-1 világbajnokságból. A TMC, amely a tavalyi évben a hirtelen jött gazdasági változások ellenére is úgy döntött, hogy tovább szerepel az F1-ben az autómotor kultúra további virágoztatásáért, elkötelezetten versenyzett idén a motorsportok csúcsát jelentő szériában. Ugyanakkor, amikor a TMC jövő évi, illetve a későbbi középtávú motorsportos terveit vizsgálta a jelenlegi gazdasági helyzet tükrében, a TMC úgy döntött, hogy kilép az F1-ből"- szólt a közlemény.
Az elmúlt időszakban több jel is utalt az esetleges kilépésre. A Toyota által menedzselt versenypálya Fudzsiban a 2007-es és 2008-as F1-es nagydíjak után bejelentette, egyelőre nem képes több futamot rendezni. Szintén nem túl sok jót sejtetett, hogy a Williams az idei szezon végével lemondott a Toyota motorjairól.
Ennek ellenére a csapat nemrégiben a többiekkel együtt aláírta a 2012 végéig érvényes Concorde egyezményt, amelyben vállalták, hogy a következő három szezonban is a Forma-1-ben maradnak.
Az istálló elnöke, John Howett mindvégig abban bízott, hogy ha csökkentett költségvetéssel is, de mindenképpen rajthoz állhatnak 2010-ben. Erre utalt az is, hogy a csapat nagy nevekre vadászott a pilótapiacon, igaz, sem Kimi Räikkönent, sem Robert Kubicát nem sikerült megszerezniük.
Idén alkalmazott pilótáikra, Jarno Trullira és Timo Glockra nem tartottak volna igényt 2010-ben sem, az utolsó két futamra beugró Kobajasi Kamui viszont alapember lehetett volna a jövő évi csapatban. Trulli neve a Lotusnál került szóba, míg Glockot a Renault mellett több másik csapat is szerződtetné.
A Toyota kilépésével egy hely felszabadult a jövő évi tizenhárom fős mezőnyben, amit minden bizonnyal az elsőszámú tartalékként számon tartott Sauber fog megkapni.
Nyolc év győzelem nélkül
A Toyota 2002-ben debütált a Forma-1-ben, ez idő alatt 140 futamon szerepelt, ám futamgyőzelmet egyszer sem sikerült szereznie. Három pole pozíció és összesen 13 dobogós helyezés került a nevük mellé, de a világbajnoki címet megközelíteni sem tudták, legjobb összetettbeli eredményük a 4. helyezés 2005-ből. Idén 59,5 ponttal az ötödik helyen végeztek.
A Forma-1-ben töltött nyolc év alatt Mika Salo, Allan McNish, Olivier Panis, Cristiano da Matta, Ricardo Zonta, Ralf Schumacher, Jarno Trulli, Timo Glock és Kobajasi Kamui versenyzett a csapat színeiben. Idén a Trulli Glock párossal kezdték a szezont, ám Glock sérülése miatt az utolsó két futamon Kobajasi kapott lehetőséget.
A Toyota éveken át a legnagyobb költségvetésű csapat volt a Forma-1-ben, ám az eredmények ennek ellenére is elkerülték az istállót. Várható volt, hogy a vezetőség előbb-utóbb megunja a féktelen költekezést.
|